”Kestävät valinnat ovat aina in!”

Trendit tulevat ja menevät – mutta hyvä tyyli pysyy. Sisustusarkkitehti Essi Nádor kannustaa kodinsisustajaa olemaan itsevarma ja tekemään ennakkoluulottomasti omia uniikkeja valintojaan.

Mistä inspiraatiota ja ideoita kodin sisustamiseen? Vastauksia ja mahdollisuuksia on lukemattomia, oikeastaan jokaiselle sisustajalle omansa. Yksi löytää innoituksensa luonnosta, toinen taiteesta, kolmas lehdistä, neljäs blogeista ja sosiaalisesta mediasta… Alan ammattilaisen, sisustusarkkitehti Essi Nádorin, inspiraatio herää arjesta irtaantumisen kautta. 

– Uudet ideat ja ajatukset syntyvät helpoimmin, kun pääsen rentoutumaan. Oli se sitten lomalla tai viikonloppuna. Värit, muodot, materiaalit, ratkaisut ja joskus myös puutteet ja haasteet eri tiloissa saattavat laittaa luovuuden rattaat raksuttamaan. Inspiraatio voi periaatteessa tulla mistä vain, kunhan pitää mielensä avoimena.

Kun julkisuudessa puhutaan sisustamisesta, nousevat myös sen trendit lähes säännönmukaisesti esille. Nádorin mukaan trendit näkyvät ja ohjaavat kotien sisustusta ensisijaisesti asiasta kiinnostuneiden keskuudessa. 

– Kodin sisustukseen panostaminen on ollut jo pitkään suosittua suuren yleisön parissa. Meidän asiakkaamme ovat varsin valveutuneita ajankohtaisista trendeistä, mutta totta kai on paljon myös ihmisiä, joita trendit eivät kiinnosta laisinkaan. He haluavat uniikkia ja oman näköistä, ajatonta ilmettä kotiinsa. Sisustamisessa on kaikelle ja kaikille tilaa, ja parasta onkin, että erilaisia ratkaisuja on saatavilla. Niiden avulla jokainen voi halutessaan luoda itselleen sopivan tyylin ja  kokonaisuuden.
 

 

” Sisustamisessa on kaikelle ja kaikille tilaa ja parasta onkin, että erilaisia ratkaisuja on saatavilla."
Essi Nádor, sisustusarkkitehti, Nádor & Nádor Oy
"Materiaaleilta edellytetään hyvää kulutuskestävyyttä ja tyyleissä korostuu ajattomuus."
Essi Nádor, sisustusarkkitehti, Nádor & Nádor Oy

Kestävyys on kestotrendi

Ympäristövastuullisuus puhututtaa tällä hetkellä paljon yhteiskuntamme ja elämämme eri aloilla. Se on noussut viime vuosina ensin trendiksi ja megatrendiksi, ja sittemmin myös pysyväksi suuntaukseksi ja ideologiaksi.

ihmisten valintojen taustalla. Hiilineutraalius ja kiertotalous ovat asioita, jotka ohjaavat nyt tekemistä erityisesti suurissa ja merkittävissä sisustus- ja rakennushankkeissa. Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä: samat suuntaukset voimistunevat pian myös kotien sisustamisen kentällä.

– Kyllä siitä on jo merkkejä havaittavissa. Ihmiset suosivat erityisesti suuremmissa hankinnoissa kestävää ja laadukasta, monesti kotimaistakin. Materiaaleilta edellytetään hyvää kulutuskestävyyttä ja tyyleissä korostuu ajattomuus. Osittain näitä päätöksiä motivoi myös raha, eli ei haluta ostaa jatkuvasti uutta ja suhtaudutaan avoimesti esimerkiksi käytettyjen kalusteiden hankintaan. Myös wellness-ajattelu tuntuu vahvistuneen, eli hyvä sisäilma ja esimerkiksi allergiaystävällisyys ja kankaiden kemikaalit ovat asioita, jotka mietityttävät sisustajia.

Nador kertoo trendeistä puhumisen olevan, etenkin alan ammattilaisille, monesti punainen vaate. Hän painottaa, ettei niiden mukaan tarvitse ja kannatakaan toimia, jos itsestä siltä tuntuu.

– Jos et ole trendikäs, sen vastakohta ei ole olla epätrendikäs. Itsevarmuus ja uniikkius ovat ehdottoman hienoja asioita. Trendit ovat viime kädessä vain tyylien, tuotteiden, materiaalien ja sävyjen suosituin hetki, aallonharja, joka on näkyvä ja kovaääninen muun muassa sosiaalisessa mediassa. 

– Kannustaisin jokaista tekemään valintoja omista lähtökohdista, omalla tyylillä, välittämättä liikaa siitä, mitä valtavirta tekee. Kestävät valinnat ovat aina in! 

Trenditietoisuus asiakaspalvelun apuna

Trendit siis tulevat ja menevät. Omaa elinympäristöään luova kodinsisustaja voi tehdä niiden mukaan valintoja – tai olla tekemättä. Sisustusalan myyjille tietoisuus vallalla olevista tyylisuuntauksista on kuitenkin aina voimavara, jonka kautta voi kehittyä omassa työssään ja syventää asiakaspalveluosaamistaan. 

– Trendien tiedostaminen auttaa myyjää asiakkaiden toiveiden toteuttamisessa ja oikeiden tuotteiden suosittelussa. Muodot, värit, kuviot, tekstuurit, kiillot, materiaalit ja niin edelleen, ne kaikki ovat osana trendejä milloin missäkin ominaisuudessa. 

– Seuraamalla erilaisia alan julkaisuja ja esimerkiksi sosiaalisen median tilejä, voi muodostaa vähitellen itselleen käsityksen, mitkä tyylit ja asiat ovat pinnalla milloinkin. Jos haluaa olla todellinen edelläkävijä, kannattaa seurata myös mitä muotimaailmassa tapahtuu. Siellä sisustusmaailmankin uudet jutut ja vanhojen tyylien ”uudelleen heräämiset” ensimmäisinä näkyvät, Nádor vinkkaa lopuksi.

 

Sisustamisessa pinnalla nyt!

1.    Murretut sävyt ovat olleet jo pidempään suosiossa. Mikä tahansa muu kuin valkoinen -ajattelu on vallallaan. Greige ja beige sekä vihreän, punaisen ja sinisen kirkkaammat ja raikkaammat sävyt näkyvät nyt kodeissa.

2.    Erilaiset luonnonmateriaalit ovat olleet jo pitkään suosittuja pinnoissa ja kankaissa. Toisaalta niiden voisi sanoa olevan aina in.

3.    Kestävyys ja ekologisuus ohjaavat valintoja yhä vahvemmin. Huomiota kiinnitetään muun muassa materiaaleihin ja raaka-aineisiin sekä kalusteiden alkuperään ja niiden kankaiden päivitettävyyteen.

4.    Minimalismi väistyy vähitellen ja sitä seuraa aitouden ja rentouden ideologia, jossa kodin annetaan näyttää siltä kuin se oikeastikin on: aikakaudet ja tyylit sekoittuvat, kalusteet saavat olla eriparisia, värit luovat kerroksellisen sekamelskan. Tämä on eräänlainen vastaisku ultra-silotellulle mielikuvalle, jonka Instagram ja muut mediat meille luovat.

5.    Koronapandemian myötä kodeissa vietetään enemmän aikaa, minkä johdosta tilojen käytölle ja toiminnallisuuksille on uusia vaatimuksia. Työhuone ja oma piha ovat monen toivelistalla, ja niistä halutaan luoda viihtyisiä ja helppohoitoisia. Myös halu panostaa laatuun ja arjen luksukseen voimistuvat tässä ajassa.

6.    Luonto näkyy monin eri tavoin. Viherkasvit ja luonnonmateriaalit liittyvät mielestäni laajempaan wellness-trendiin ja samalla huoli ympäristöstä lisää luonnon arvotusta. Viherkasveilla tuodaan tilaan eloa, pieniä vehreitä luonnon palasia. Käytännössä luontotrendi näkyy sisustuksessa puun käytössä, juuttimatoissa, kasviaiheisissa tapeteissa, vihreän sävyn suosiossa sekä rottingin uutena tulemisena.
 

 

Nádor + Nádor Oy

  • Perustettu 2020
  • Sisustussuunnittelua yksityiskoteihin ja julkisiin tiloihin
  • Referenssejä mm. toimistot Sarake Oy, UpCloud Oy, Future Play Oy sekä lukuisia yksityiskoteja sekä loma-asuntoja
  • Mukana Asuntokaupat sokkona -tv-ohjelmassa

essinador.com
@nadorcreative
@essinador