Parhaat tuotevalinnat löytyvät pintaa syvemmältä

Varatoimitusjohtaja Timo Järvisen mukaan Orient Occidentin asiantuntijuus kiteytyy etenkin yhden kysymyksen ympärille: Mikä sisustuksen pintamateriaali soveltuu parhaalla mahdollisella tavalla mihinkin käyttökohteeseen ja -tarpeeseen?

– Juuri tuo on se kysymys, johon meillä on kyky vastata hyvin perusteellisesti. Markkinoilla on tarjolla satoja ellei tuhansia erilaisia pintamateriaalivaihtoehtoja, ja käyttökohteiden ja -tarpeiden lukumäärät huitelevat nekin lukemattomissa luvuissa. Oikean tuotteen löytäminen ja valinta ei ole koskaan yksinomaan pelkkä soveltuvuuskysymys, sillä kyllähän yksi tietty tuote ainakin periaatteessa soveltuu moneen kohteeseen ja tarpeeseen, ja toisin päin, moni tuote tiettyyn kohteeseen ja tarpeeseen. Meidän ydinosaamistamme on tunnistaa tarpeet hienojakoisesti ja sen myötä tarjota suunnittelijoille ja muille asiakkaillemme juuri ne tiettyyn käyttöön parhaat tuotevalinnat muiden joukosta.

Kun Järvinen puhuu tuotevalintojen parhaudesta, sanan varsinainen merkitys syntyy hyvin erilaisten ja eri tilanteissa myös erilaisia painoarvoja saavien ominaisuuksien kudelmasta. Orient Occident tuntee edustamansa tuotteet kaikin puolin ja pintaa syvemmältä, olipa kyse niiden hiilijalanjäljestä, puhdistettavuudesta, kosteudensiedosta, askeläänivaimennuksesta, asennustavoista tai mistä tahansa muusta ominaisuudesta.

– Esimerkiksi materiaalien käyttöluokat tunnetaan melko yleisesti. Mutta kun mennään syvemmälle tuotteeseen, sieltä löytyy nyansseja, jotka eivät ole kaikille suunnittelijoille tai muille tuotevalintoja tekeville tahoille välttämättä tuttuja. Eikä niiden tarvitsekaan olla. Juuri siksi me olemme olemassa. Me kuuntelemme ja kuulemme, ohjaamme kumppaneitamme eteenpäin projektien eri vaiheissa kohti onnistunutta lopputulosta.

Samaan hengenvetoon Järvinen korostaa, että myös esteettisyys on aina vahvasti läsnä Orient Occidentin arjessa. Se on yhtiön asiantuntevalle henkilöstölle ja etenkin sen avainasiakaspäälliköille yhtä rakas ja tärkeä asia kuin sen luovaa työtä tekeville asiakkaillekin.

– Esteettisyys on monella tapaa tekemisen ”suola” myös meille, päämäärämme on mahdollistaa silmiä avaavia tiloja. Haluamme toteuttaa yhdessä suunnittelijoiden kanssa sisustuksia, jotka ovat ekologisesti kestäviä sekä käyttäjien hyvinvointia ja loppuasiakkaan liiketoimintaa tukevia, mutta samalla myös kiinnostavia, kauniita ja houkuttelevia.

– Vaikka roolimme on olla ennen kaikkea se tekninen tuki ja auttava työpari siinä matkan varrella, meidän asiantuntijuutemme kytkeytyy myös tekemisen luovaan puoleen. Me annamme suunnitteluun inspiroivia suuntaviivoja kertomalla, mitä kaikkea visuaalisesti upeaa tarjoamillamme tuotteilla voidaankaan saada aikaan, Järvinen kuvailee.

 

”Vaikka osaamisemme ydin on materiaalien pinnan alla, tuemme myös luovaa tekemistä. Me annamme suunnittelijoille suuntaviivoja, mitä kaikkea visuaalisesti upeaa tuotteillamme voidaan saada aikaan."
Timo Järvinen, varatoimitusjohtaja, Orient Occident

Kokeneenkin uudistuttava jatkuvasti

Orient Occidentin tuoteasiantuntijuuden kulmakiviä ovat yhtiön yli satavuotinen historia ja tiivis yhteistyö maailman johtavien sisustusmateriaalivarmistajien kanssa.

– Jokapäiväinen työmme, eli asiakkaan tarpeiden kuuleminen ja niihin parhaalla mahdollisella tavalla vastaaminen, on ollut meille se tärkein opettaja. Kaikki vuosien saatossa tehdyt, hyvin erilaiset hankkeet ovat opettaneet meille jotain. Ja se näkyy nyt siinä tavassa, jolla me asiakkaittemme kanssa toimimme, vuorovaikutteisesti ja aina molemminpuoliseen menestykseen tähdäten.

Yksi asiantuntijuuden edellytyksistä on myös jatkuva uudistuminen: Orient Occidentin yhteistyö sen valmistajakumppanien kuten Egen ja Millikenin kanssa pitää maahantuojayhtiön kiinni tässä ajassa – olipa kyse tuotteista ja niiden ominaisuuksista tai laajemmista sisustusalaa koskevista kehityslinjoista, kuten vastuullisuuden eri osa-alueita painottavista WELL-, LEED- ja BREEAM-standardeista. Saadut opit jaetaan yrityksen sisällä säännöllisissä tapaamisissa kaikkien asiakaspalvelua tekevien tahojen kesken.

– Myös kestävän rakentamisen yhteistyöverkosto Finnish Green Building Council on meille tärkeä kumppani, jonka kautta saamaamme tietoa me pyrimme välittämään yhä eteenpäin omille asiakkaillemme. Vastuullisuus jos joku on asia, joka kehittyy ja voimistuu ja johon myös sitoudutaan nyt sisustamisen ja rakentamisen aloilla. Me olemme tässä kehityksessä innokkaasti mukana ja haluamme innostaa myös muita. Kestävään tulevaisuuteen tähtäävä vaikuttavuus syntyy yhdessä tekemällä, eri alojen asiantuntijoiden kesken, Järvinen painottaa.

 

”Kun koen että onnistun auttamaan, olen onnistunut omassa työssäni."
Johanna Ahonen, avainasiakaspäällikkö, Orient Occident

Aito kiinnostus asiakastyön avaimena

Orient Occidentin avainasiakaspäällikön Johanna Ahosen työllä on yksi keskeinen päämäärä ylitse muiden: molemminpuolinen tuloksellisuus. Uusista asioista innostuvaksi ongelmanratkaisija -tyypiksi itseään kuvaileva Ahonen kertoo, ettei maaliin päästä menestyksekkäästi ilman aitoa kiinnostusta niin suunnittelija-asiakkaan tavoitteita kuin loppuasiakkaan liiketoimintaa kohtaan.

– Haasteet ovat tässä työssä ennen kaikkea mahdollisuuksia. Ne tarjoavat tilaisuuden näyttää omaa asiantuntijuutta, täyttää asiakkaan tarpeet ja usein myös ylittää ne. Olen aina rakastanut sisustamista ja erilaisten materiaalien fiilistelyä. Kun voin työssäni yhdistää tuotteiden pinnallisen puolen niiden teknisiin ominaisuuksiin ja vastuullisuuteen liittyvään tietotaitoon, syntyy kokonaisuus, josta nautin suuresti. Uskon ja tiedän, että se näkyy monesti myös sinne asiakkaalle asti.

Intohimona auttaminen

Lopuksi Ahonen kertoo esimerkin arjestaan: mitä hänen asiantuntijuutensa projektin suunnittelijaosapuolelle ja hankkeen sujuvalle etenemiselle parhaimmillaan ja konkreettisimmillaan merkitsee.

– Sain viestin, että yhden asiakkaani tavoitteena oli toteuttaa LEED Platinum -standardin mukainen sisustuskokonaisuus. Keräsin tuotteet ja niiden tiedot sähköpostiin, laitoin sen liikkeelle ja soitin perään. Kuulemani kiitos oli käsin kosketeltavaa. Vastaaja oli ikionnellinen siitä, ettei hänen tarvinnut alkaa kahlata laajoja materiaaliviidakoita läpi oikeita tuotteita etsiessään, vaan hän sai ne ikään kuin tarjottimella eteensä kannettuina. Hyvä ja luottamuksellinen asiakassuhde rakentuu Ahosen mukaan juuri tällaisissa hetkissä.

– Viime kädessä minun työni on ihmisen auttamista siinä kiireisen arjen keskellä. Kun koen, että onnistun auttamaan, se on minulle itselleni ikään kuin palkan päälle tuleva bonus. Tämä kertoo varmasti myös minusta ihmisenä jotain, Ahonen kuvailee hymyillen.