Keskuskadun O&O Showroom on inspiroiva monitoimitila

Alun perin Orient Occidentin 100-vuotisjuhlan kunniaksi perustettu Helsingin Keskuskadun showroom on vakiinnuttanut paikkansa yrityksen esittely- ja tapahtumatilana. Palvelupäällikkö Maria Mäntylä avaa ajatuksia tilan perustamisen taustalla.

– Meillä oli aiemmin showroom ainoastaan Espoon Kivenlahdessa ja halusimme tulla lähemmäs asiakkaitamme. Keskuskatu 4:n kattohuoneistossa sijaitseva tila on loistavalla paikalla Helsingin ytimessä, eli täydellisesti julkisten liikenneyhteyksien ja monen kumppanimme päivittäisten reittien varrella.

Keskuskadun showroomissa järjestetään muun muassa erilaisia tapahtumia, esimerkiksi luentoja sisustusalan trendeistä. Tila on suunnittelijoiden ja muiden ammattilaisasiakkaiden käytössä myös projektityötilana.

– Showroomimme on suunniteltu rennoksi ja inspiroivaksi ympäristöksi. Sinne voi sopia tapaamisen meidän asiantuntijan tai vaikka oman asiakkaansa kanssa. Keskuskadulla on lisäksi esillä runsaasti  uusimpien tuotteittemme malleja, eli tervetuloa hypistelemään, fiilistelemään ja hörppäämään vaikka kahvit siinä samalla, Mäntylä vinkkaa.

Keskuskadun showroom
Keskuskadun showroom

Positiivinen vastaanotto poiki jatkoa

Keskuskadun showroom sai ensimmäisen toimintavuotensa aikana niin hyvän vastaanoton, että se päätettiin uudistaa ja ottaa vakituiseksi osaksi Orient Occidentin palveluvalikoimaa. Tilan uuden sisutuksen suunnitteli – jo toistamiseen vuoden sisällä – sisustusarkkitehti Katriina Lankinen.

– Aika harvoin pääsee suunnittelemaan tilan kokonaan uudelleen vain vuoden jälkeen edellisestä toteutuksesta. Oli mielenkiintoista ja mukavalla tapaa myös hiukan haastavaa nollata omat ajatukset ja aloittaa näin pian uusi projekti.

– Sain Orient Occidentilta perusteellisen briiffin yrityksen hyvinvointiin ja ekologisuuteen liittyvistä arvoista ja aloin niiden pohjalta vääntää brändin viestejä visuaalisiksi ja tilallisiksi ajatuksiksi.

Katriina Lankinen
Keskuskadun showroom

Lankisen suunnittelupöydällä Keskuskadun showroomin neljä erillistä tilaa pukeutuivat talvea, kevättä, kesää ja syksyä kuvaaviksi omiksi harmonisiksi kokonaisuuksikseen.

– Ilmastonmuutos puhututtaa tällä hetkellä paljon ja Neljä vuodenaikaa -teema ponnistaa erityisesti Orient Occidentin ekologisuudesta. Showroomin sisustuksella halutaan kiinnittää ihmisten huomio siihen, että vastuullisilla tuotteilla ja toimintatavoilla voidaan edesauttaa neljän vuodenajan säilymistä myös tulevaisuudessa.

Varsinainen suunnittelu lähti liikkeelle värien kautta.

– Inspiroiduin trenditutkija Rikke Skytten värejä ja niiden psykologisia vaikutuksia käsittelevästä luennosta. Kehitin sen pohjalta ajatuksen vuodenaikojen mukaisista värimaailmoista ja hyödynsin sitä showroomin
suunnittelun lähtökohtana.

Toiminnallisuutta ja tunnelmaa

Lankinen toteaa, että tilojen toimivuus asiakkaan määrittelemään tiettyyn tarkoitukseen on hänen työssään kaikkein tärkein lähtökohta, mutta suunnittelu on aina myös tunnelman luomista.

– Talvihuoneessa halusin saada aikaan jäätyvän veden virtauksen, kovuutta ja kylmyyttä. Tummanpuhuvassa syksyssä voi aistia maatuvien lehtien fiiliksiä yhdistettynä lämpöiseen hyggeilyyn. Keväthuoneessa ajatukset suuntautuvat linnunlauluun aamuauringon noustessa. Kesässä voi puolestaan kuvitella ottavansa rennosti rantahotellin terassilla, Lankinen kuvailee pilke silmäkulmassaan hymyillen.

– Tämä oli ihan superhauska ja inspiroiva projekti kaikin puolin. Sain käyttää runsaasti rohkeita värejä sekä itselleni kokonaan uusia materiaaleja, kuten Orac Decor -listoja. Tätä voi hyvästä syystä kuvailla yhdeksi
lempiprojekteistaan, Lankinen summaa.

Keskuskadun showroom